Zika

The recent emergence and rapid spread of the Zika virus presents a grave, new challenge for health systems and practitioners across the Zika-affected regions, as they work to address the unique health needs and concerns of individuals and families affected by the epidemic.

Zika is spread primarily through the Aedes mosquito – the same species of mosquito that spreads dengue and chikungunya – but the virus can also be transmitted via sexual contact. Common symptoms of Zika for an otherwise healthy adult include mild fever, skin rash, conjunctivitis, muscle and joint pain, malaise or headache, lasting up to a week.However, most concerning for health workers is that Zika is passed from a pregnant woman to her fetus during pregnancy.

While the symptoms for an adult are mild, Zika infection during pregnancy can have grave consequences for the growing fetus. Zika infection during pregnancy has been linked to an increase in birth defects across the Zika-affected regions, particularly a serious birth defect called microcephaly, which results in unusually small heads and brain damage in newborns.

As part of USAID’s Zika response, ASSIST has been implementing health systems strengthening efforts in Latin America and the Caribbean to provide targeted support to health systems affected by the Zika virus. ASSIST is working to improve the capacity of Zika-related health services to deliver consistent, evidence-based, respectful, high-quality care—with a focus on pregnant women, newborns, and women of reproductive age.

To learn more about our work improving care in Zika, read this overview and explore our Zika resources and publications below.

In addition to the resources provided here, ASSIST maintains a website in Spanish with exclusively Zika-related content: www.maternoinfantil.org/zika.

Marcos de apoyo psicoemocional en el contexto del Zika

APOYO PSICOSOCIAL: Consejeria en crisis en el contexto del Zika

Este folleto psicosocial proporciona una guía para brindar apoyo a través de acciones y lenguaje corporal. Siguiendo el acrónimo "P.O.D.E.R." el folleto proporciona información sobre 1) identificación del problema, 2) desarrollo de objetivos, 3) diagnóstico y estrategia, y 4) respuestas.

This psychosocial flyer provides a guide to providing support through actions and body language. Following the acronym "P.O.D.E.R."  the flyer provides information on 1) identifying the problem, 2) developing goals, 3) diagnosis and strategy, and 4) responses


APOYO PSICOSOCIAL: Apoyo Emocional y social basico ante una mala noticia en el contexto del Zika

Este folleto psicosocial proporciona una guía para proporcionar apoyo emocional y social basico para una mala noticia en el contexto de Zika a través de acciones y lenguaje corporal. Siguiendo el acrónimo "E.C.I.E.R.P." el folleto proporciona información sobre 1) entrevista, 2) conocimiento previo, 3) investigar lo que quiere saber, 4) educar e informar, 5) respuesta empática, y 6) plan de seguimiento

This psychosocial flyer provides a guide to provide basic emotional and social support for bad news in the Zika context through actions and body language. Following the acronym "E.C.I.E.R.P." the flyer provides information on 1) interview, 2) prior knowledge, 3) investigate what you want to know, 4) educate and inform, 5) empathic response, and 6) follow-up plan

Descargar el folleto

Brindando apoyo psicoemocional a madres y estimulacion a ninos afectados por sindrome congenito asociado al virus del Zika

El Hospital General del Sur (HGS), con sede en la ciudad de Choluteca y la Región Departamental de Choluteca, inauguró en noviembre del 2017 una clínica de manejo integral para niños con microcefalia, que surgió con el propósito de dar seguimiento integral y niños afectados por síndrome congénito asociado al Zika (SCaZ) de su área de influencia.

El Proyecto ASSIST de USAID ha brindado asistencia técnica a los equipos de profesionales de la Región de Salud, al hospital y a los establecimientos de salud para implementar actividades de capacitación en Zika, organizar equipos de mejoramiento de la atención y dar seguimiento a niños afectados por SCaZ, a fin de que reciban las atenciones que les corresponda acorde a los lineamientos de la SESAL.

El presente estudio de caso describe el proceso llevado a cabo para la implementación de la clínica destinada a brindar atención integral a los niños afectados por el síndrome congénito de Zika en el área de influencia de la Región de Salud de Choluteca, así como brindar apoyo psicoemocional a las madres y familiares de estos niños.

Leer el estudio de caso.


Hospital General del Sur (HGS), based in the city of Choluteca and the Departmental Region of Choluteca, introduced a comprehensive management clinic for children with microcephaly in November 2017, which emerged with the purpose of providing comprehensive monitoring and affected children for congenital syndrome associated with Zika (SCaZ) in its area of ​​influence.

The USAID ASSIST Project has provided technical assistance to teams of professionals from the Health Region, the hospital and health facilities to implement training activities in Zika, to organize teams to improve care and monitor children affected by Zika (SCaZ), so that they receive attention according to the guidelines of the MOH.

This case study describes the process carried out for the implementation of the clinic aimed at providing comprehensive care to children affected by the congenital Zika syndrome in the area of ​​influence of the Choluteca Health Region, as well as providing psycho-emotional support to the mothers and relatives of these children.


Materiales para vigilancia neurodesarrollo infantes Nicaragua

 

Spanish
El paquete pedagógico es una herramienta para el desarrollo de competencias en el personal de las instituciones prestadoras de servicios de salud y en los estudiantes de las que son formadoras de recursos humanos para el sector salud. Se diseñó con enfoque de mejoramiento continuo de la calidad y está integrada por diseños metodológicos y material didáctico, basado en las normas y protocolos del MINSA, para el estudio de temas priorizados sobre salud materna-infantil, planificación familiar, VIH/Sida y Zika, en las unidades de salud e instituciones formadoras de recursos del sector salud. Los objetivos del paquete pedagógico son:
1.    Contribuir con el desarrollo de competencias en el personal de las unidades de salud, para brindar una atención de calidad y con calidez a la población de Nicaragua, según las normas y protocolos del MINSA.
2.    Fortalecer la institucionalidad y sostenibilidad del mejoramiento continuo de la calidad en la atención en las unidades de salud.
3.    Promover cambios en la planificación docente en relación con las metodologías, a fin de alcanzar aprendizajes significativos para el desarrollo de competencias.
4.    Contribuir con el desarrollo de competencias durante la formación de los recursos del sector salud en las instituciones formadoras.

English
The pedagogical package is a tool for the developing competencies in health service providers and among medical and nursing students – future health practitioners. It was designed for the study of prioritized topics on maternal and child health, family planning, HIV/AIDS and Zika with a focus on continuous quality improvement. The instructional design and teaching methods and materials are based on standards and protocols of the Nicaraguan Ministry of Health (MINSA) and are intended for use in health facilities and institutions that train health care providers. The objectives of the pedagogical package are:
1.    Contribute to the development of key competencies in the personnel of health facilities to provide high-quality, people-centered care to the population of Nicaragua, per the norms and protocols of the Ministry of Health.
2.    Strengthen the institutionalization and sustainability of continuous quality improvement in health facilities.
3.    Promote changes in instructional design and methods, in order to achieve significant learning for the development of skills.
4.    Contribute to the development of competencies during the training of medical and nursing student during pre-service training.

 

Dando respuesta a los asuntos de género para mejorar los resultados en la atención en salud relacionada con el Zika

Este documento proporciona información sobre los problemas relacionados con el género en relación con la atención médica relacionada con el Zika.

Resalta los principales problemas:

• Roles y valores relacionados con el género
• Acceso limitado y / o control sobre educación sexual, anticonceptivos y otros servicios de salud reproductiva
• La falta de poder de las mujeres para negociar el uso de anticonceptivos (incluidos los condones)
• Estigma que lleva al abandono de la madre y el niño

Version en español

Responding to Gender Issues to Improve Outcomes in Zika-related Health Care

This document provides information on the issues surrounding gender with regards to Zika- related health care.

It highlights the main issues:

• Gender-related roles and values
• Limited access to and/or control over sexuality education, contraceptives, and other reproductive health services
• Women’s lack of power to negotiate contraceptive use (including condoms)
• Stigma leading to mother and child abandonment

English Version

 

Inicia la capacitación en apoyo psicoemocional a proveedores de salud

La Secretaria de Salud de Honduras (SESAL), con el apoyo técnico y logístico del Proyecto ASSIST de USAID, ha elaborado un plan de capacitación con las herramientas necesarias para capacitar en como brindar apoyo psicoemocional a todo el personal en contacto con mujeres embarazadas, madres de recién nacidos y familias afectadas por el Síndrome Congénito asociado a Zika.

Un primer taller se llevó a cabo en el mes de abril del 2018 con psicólogos procedentes de cuatro regiones de salud con quienes se discutió y validó el contenido del documento base de apoyo psicoemocional y el proceso de capacitación. Es objetico del taller desarrollar las habilidades de comunicación en el personal de salud para informar a las familias afectadas las noticias adversas sobre el estado de salud de sus hijos y realizar la referencia correspondiente a los servicios de psicología.

Este artículo describe el taller y comparte presentaciones abordando los temas siguientes:

  1. Como informar malas noticias
  2. Como reconocer las reacciones de las usuarias y de las familias
  3. Intervención en crisis
  4. Cuidando al cuidador
  5. Adaptación a la separación

The Ministry of Health of Honduras (SESAL), with technical assistance from ASSIST, has developed a training plan with tools to train frontline providers in how to provide psycho-emotional support to pregnant women, mothers of newborns and families affected by the Congenital Syndrome associated with Zika.

A workshop was held in April 2018 with psychologists from four health regions to discuss and validate the content of the psycho-emotional support technical document and training process. An objective of the workshop was to develop the communication skills of health personnel when delivering bad news about the health status of their children to families and to train them to make the appropriate referrals to psychology services.

This article describes the workshop and shares presentations on the following topics:

  1. How to give bad news
  2. How to recognize the emotional reactions of patients and families
  3. Crisis intervention
  4. Caring for the caregiver
  5. Dealing with loss

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